Een energietransitie die moeilijk verloopt
We kijken met z’n allen bijzonder argwanend naar die fameuze ‘energietransitie’ waar zoveel wordt over geschreven. De elektrificatie van onze samenleving verloopt niet zo vlot. Van een rush op warmtepompen is geen sprake, terwijl enkel bedrijven te vinden zijn voor elektrische auto’s.
De doorsnee Belg stookt met gas en rijdt op benzine of diesel.
Om eerlijk te zijn, is dat zijn of haar schuld niet.
Lang geleden werden dieselwagens de hemel in geprezen. Toen bleek dat ze teveel roet uitstootten, moesten we overschakelen op benzine. Even later bleek dat elektrisch de toekomst hoort te zijn.
Hetzelfde zien we bij de verwarming van onze woningen. Ooit was stookolie de standaard. Daarna moest iedereen overschakelen op gas en nu worden we naar elektriciteit gedreven.
Een duwtje in de rug
In elke fase worden burgers in de ‘gewenste’ richting geduwd. Enerzijds via fiscale stimulansen, anderzijds met nieuwe beperkingen en boetes.
Je blijft diesel verkiezen? Oké, maar dan ben je niet langer overal welkom. Je blijft verwarmen met aardgas? Prima, maar dan zullen wij jouw factuur kunstmatig verhogen.
Zowel federaal als Vlaams weten de onderhandelaars dat ze bijna geen kant meer op kunnen. Vrijwel alle energie-experts, lobbygroepen en waakhonden schreeuwen het van de daken: maak gas duurder en elektriciteit goedkoper.
De impact op onze factuur
Goedkopere elektriciteit, duurder gas. Dat eerste is goed nieuws voor een minderheid in ons land, dat laatste slecht nieuws voor een meerderheid.
Bij de laatste telling in 2019 bleek dat 8 op de 10 Belgische gezinnen met aardgas of stookolie verwarmen. Dat is een heel grote groep om straks met een hogere energiefactuur op te zadelen.
Geen wonder dat de politiek hierover zwijgt. Ondertussen stijgt de druk van de Europese klimaatdoelstellingen. We moeten deze doelstellingen halen, klinkt het. Of de revolver gaat af. En dus zullen we met z’n allen – willen of niet – naar de warmtepomp geleid worden.
Bron: gebaseerd op een artikel van Jeroen Bossaert in HLN.