geotherma logo

Mijn VerbouwPremie bundelt alle renovatiepremies, ook voor warmtepompen

mijnverbouwpremie warmtepomp

Sinds 2022 is er een eengemaakte premie voor renovaties en energiebesparende investeringen: Mijn VerbouwPremie. Wie een warmtepomp wil installeren, kan hier een financiële tegemoetkoming vinden.

Wie komt in aanmerking?

De Mijn VerbouwPremie is gericht op eigenaar-bewoners van huizen of appartementen. Wie investeert in een gebouw waar hij/zij geen eigenaar van is, komt enkel in aanmerking voor de premies voor energie-efficiënte investeringen zoals het na-isoleren van muren of de installatie van een warmtepomp. Als je het gebouw verhuurt op de private huurmarkt gelden dezelfde regels.

Meer info over de doelgroepen >

Welke werken?

Voor volgende categorieën van werken kan je een Mijn VerbouwPremie aanvragen:

  • Isolatie en renovatie van het dak, buitenmuren en/of vloeren
  • Vernieuwen van de ramen en deuren (glas en buitenschrijnwerk)
  • Installatie van een hernieuwbare energieproductie, bv. een warmtepomp, zonneboiler of warmtepompboiler
  • Plaatsing van een gascondensatieketel (label A)
  • Upgrade van de elektrische en sanitaire installaties
  • Binnenrenovaties van binnenmuren, plafonds en trappen

Alle voorwaarden voor deze werken vind je op vlaanderen.be.

Belangrijk om te weten: om van de Mijn VerbouwPremie te genieten, moeten de werken uitgevoerd worden door een erkend aannemer. Enkel in de categorie binnenrenovatie en elektriciteit/sanitair is zelfbouw toegelaten.

Wat behoort niet tot de Mijn VerbouwPremie?

Sommige werken behoren niet tot de eengemaakte Mijn VerbouwPremie en moet je dus via Fluvius, Wonen-Vlaanderen of het VEKA aanvragen. Het gaat bijvoorbeeld om:

  • Asbestverwijdering
  • Installatie zonnepanelen
  • EPC-labelpremie
  • Batterijpremie
  • Sloop- en heropbouwpremie
  • Aanpassingspremie voor 65-plussers

Maak een simulatie

Benieuwd op welke premies je recht hebt en hun maximumbedrag? Bereken het zelf via de online simulator.

De Mijn VerbouwPremie aanvragen

Een premie aanvragen gaat snel en eenvoudig via het online loket.

Het stappenplan ziet er als volgt uit:

  1. Verzamel de juiste documenten (eindfactuur, technische attesten, foto’s…).
  2. Start een nieuwe aanvraag op het online loket.
  3. Vul je persoonlijke gegevens in.
  4. Vul de gegevens over het gebouw in.
  5. Vink de premies aan die je wil aanvragen.
  6. Laad alle documenten op.
  7. Geef aan of je via E-box of een andere manier wil gecontacteerd worden.
  8. Controleer het overzicht en klik op ‘indienen’.

Na de indiening ontvang je een bevestiging. Binnen de 8 maanden weet je of deze wordt goedgekeurd. In sommige gevallen vraagt de dossierbeheerder bijkomende informatie op. De premie wordt binnen de 12 maanden uitbetaald.

Meer weten?

Na het lezen van dit artikel nog vragen?
Onze specialisten zorgen graag voor het antwoord.

Selecteer je taal